Universidad de Granada

ReiDoCrea

Artículo número 14

«Two Men Enter, One Man Leaves». Dystopias, Post-Apocalypses and Science Fiction Films as Didactic Tools for Teaching

David Álvarez Jiménez – Universidad Complutense de Madrid - ORCID

Abstract

This publication analyses the potential of the use of science fiction films, in particular the post-apocalyptic and dystopian sub-genres, for the teaching of human geography in secondary education. After a brief review of the usefulness of the use of cinema and in particular of the science fiction genre for teaching social sciences in education, three films belonging to these categories (Akira, Children of Men and District 9) are highlighted with their corresponding activities. This paper ends with an annotated list of films suitable for showing in the “Geography and History” classroom of Third of ESO (the Spanish Compulsory Secondary Education), equivalent to the United States’ 9th grade High School or Britain’s Year 10.

Keyword: Didactics of Geography

Referencias

Aitken, SC (2002). Tuning the self. City Space and SF horror movies. In R Kitchin & J Kneale (Eds.) Lost in space. Geographies of Science Fiction (pp. 104-122). Continuum.

Aitken, SC, & Dixon, DP (2006). Imagining Geographies of films. Erdkunde 60(4), 326-336. https://doi.org/10.3112/erdkunde.2006.04.03

Álvarez-Millán, E, Mora-Urda, AI, & Pérez-Martín, JM (2022). El uso de la ciencia ficción para trabajar la taxonomía de Artrópodos. REIDOCREA 11(47), 553-563. https://doi.org/10.30827/Digibug.77338

Ambrós, A, & Breu, R (2007). Cine y educación. El cine en el aula de primaria y secundaria. Grao.

Bailey, P (1985). Didáctica de la geografía. Editorial Cincel.

Barceló García, M (2005). Ciencia y ciencia ficción. Revista Digital Universitaria 7, 1-10.

Bolufer, M (2015). Texturas del pasado: cine y escritura de la Historia. In M Bolufer, J Gomis, & TM Hernández (Eds). Historia y cine. La construcción del pasado a través de la ficción (pp. 9-16). Institución Fernando el Catolico

Booker, MK, & Thomas, AM (2009). The Science Fiction Handbook. Wiley-Blackwell.

Borrás Quirós, B (2016). El cine de ciencia ficción como recurso didáctico y su aplicación en Biología y Geología durante la Educación Secundaria Obligatoria. Didácticas Específicas 14, 144-150.

Bould, M (2014). Film. In R Latham (ed.). The Oxford Handbook of Science Fiction (pp. 155-168). Oxford University Press.

Breu, R (2012). La historia a través del cine. 10 propuestas didácticas para secundaria y bachillerato. Grao.

Cornea, C (2007). Science fiction cinema. Between fantasy and reality. Edinburgh University Press.

Brosnan, J (1991). The primal screen. A history of science fiction film. Orbit Books.

Candeu, G (2019). The Potential of Cinematic Language in Geography Education and the Relationship among Communication, Culture and Geography. In Proceedings of the 14th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities (pp. 182-186). Rais Education.

Callejas Arévalo, RE (2019). Ciencia Ficción: Una imagen de Ciencia y Científico ¿Favorable para la Enseñanza de la Física? Revista Científica, 357-369.

Calvo, A (2008). Trabajo y territorio: cine y ciencias sociales, Ministerio de Educación. Ciencia y Tecnología.

Caparrós Lera, JM (2007). Enseñar la historia contemporánea a través de la ficción. Quaderns de Cine, 1, 25-35.

Colomer Rubio, JC, & Morote Seguido, ÁF (2022). Enseñar problemas sociales relevantes con el cine: propuestas en educación cinematográfica. Giramundo. Práticas pedagógicas 9(17), 75-84.

Crespo Guerrero, JM (2010). El paisaje en el mundo… In M Jodar Mena (Ed). Le haré una oferta que no podrá rechazar... Universidad y cine (pp. 9-24). Universidad de Jaén.

De Pablo Contreras, S (2001). Cine e historia: ¿La gran ilusión o la amenaza fantasma? Historia Contemporanea 22, 9-28. http://hdl.handle.net/10810/37891

Di Palma, MT (2009). Teaching Geography Using Films: A Proposal. Journal of Geography 108(2), 47-56.

Doel, MA, & Clarke, DB (2002). An invention without future. A solution without a problem. Motor pirates, times machines and drunkneness on the screen. In R Kitchin, & J Kneale (Eds). Lost in space. Geographies of Science Fiction (pp. 136-155). Continuum.

Escher, A (2006). The geography of cinema - a cinematic world. Erdkunde 60(4), 307-314.

Espinoza Gutiérrez, J (2018). La ciencia ficción como estrategia didáctica para la enseñanza de las ciencias. Revista Chilena de Educación Científica 17(2), 19-30.

Everman, W (1995). Cult science fiction films. Citadel Press Books.

Fernández Sebastián, J (1989). Cine e historia en el aula. Akal.

Ferro, M (2008). El cine, una visión de la historia. Akal.

Flores, C (1982). El cine, otro medio didáctico. Editorial Escuela Española.

Gamir Orueta, A (2012) La consideración del espacio geográfico y el paisaje en el cine. Scripta Nova. Revista electrónica de geografía y ciencias sociales 16(403).

Gamir Orueta, A, & Manuel Valdés, C (2007). Cine y Geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. Boletín De La Asociación De Geógrafos Españoles 45, 157-190.

García Borrás, FJ (2017). Cuando los mundos chocan. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 3(2), 268-286.

- (2011). Las escenas cinematográficas: una herramienta para el estudio de las concepciones alternativas de física y química. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 8(3), 291-311.

García-Martín, M (2022). Viaje al centro del extrarradio desde Los Chichos a Rosalía: una geografía flamenca de las periferias urbanas españolas. EURE. Revista latinoamericana de estudios urbano-regionales 48(143), 1-20.

Gold, JR (1985). From 'Metropolis' to 'The City': Film visions of the Future City, 1919-1939. In J Burgess, & JR Gold (Eds.). Geography, the media and popular culture (pp. 123-143). Croom Helm.

Gómez, S (2016). Geografía del Cine: Una aproximación a la experiencia estética en la Geografía escolar. In MA Lorda, & MN Prieto (Eds). Didáctica de la Geografía: debates comprometidos con la actualidad. Debates comprometidos con la actualidad. Enseñanza e investigación (pp. 138-158). Universidad Nacional del Sur.

- (2017). Cine Ambiental como experiencia estética: Un reto para la enseñanza de la Geografía. Nadir: Revista electrónica de geografía austral 9(1).

Gómez Fernández, AB (Ed) (2021). El cine como herramienta de aprendizaje del mundo rural contemporáneo. Universidad de Jaén.

González González, MJ, & Bolao Merlo, Í (2018). El estudio del paisaje y la vida urbana a través del cine. In A García de la Vega (Ed). Contribución didáctica al aprendizaje de la geografía (pp. 277-289). Universidad Autónoma de Madrid and Asociación Española de Geografía.

Grilli Silva, J (2016). Cine de ciencia ficción y enseñanza de las ciencias. Dos escuelas paralelas que deben encontrarse en las aulas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 13(1), 137-148.

Hueso, ÁL (1983). El cine y la historia del siglo XX. Universidad de Santiago de Compostela.

Isern, P (1997). El cine: entretenimiento y herramienta de aprendizaje. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia 11, 15-24.

Jacobs, J (2024). Making Space for Film with Film Geographies. Academic Quarter / Akademisk Kvarter 27, 96–112.

Kitchin, R, & Kneale, J (Eds.) (2002). Lost in space. Geographies of Science Fiction, Continuum, London.

Kenna, JL, & Russell III, WB (2017). Keeping It Animated: Utilizing Animated Films to Teach Geography. Social Education 81(3), 154-158.

Ketterer, D (1976). Apocalisis, utopia, ciencia ficción: la imaginación apocalíptica, la ciencia ficción y la literatura norteamericana. Ediciones Paralelas.

Kingsbury, P (2002). Science fiction and cinema. The hysterical materialism of pataphysical space. In R Kitchin, & J Kneale (Eds). Lost in space. Geographies of Science Fiction (pp. 123-135). Continuum.

Krauss, LM (1993). The Physics of Star Trek. Harper Perennial.

Krome, F. (2020). Using Science Fiction Stories and Film in the History Classroom. Association for University Regional Campuses of Ohio Journal 26, 91-102.

- (2024). New Approaches in Teaching History. Using Science Fiction to Introduce Students to New Vistas in Historical Thought. Rowman & Littlefield.

Landon, B (2014). Extrapolation and speculation. In R. Latham (Ed.). The Oxford Handbook of Science Fiction (pp. 23-34). Oxford University Press.

Lukinbeal, C, & Zimmermann, S (2006). Film geography: a new subfield. Erdkunde 60(4), 315-325.

Maase, K (2016). Diversión ilimitada. El auge de la cultura de masas (1850-1970). Siglo XXI de España.

Machado de Oliveira Junior, W, Gasparotti Nunes, F, & Girardi, G (2021). Las pantallas de la escuela; el cine y los profesores de geografía. Preguntas y reflexiones en torno a una investigación. Educação Temática Digital 23(2).

Manuel Valdés, C, & Gámir Orueta, A & Aertsen, V. (2022). Ciudad y ficción audiovisual: enfoques para un análisis geográfico. Boletín De La Asociación De Geógrafos Españoles (95), 1-49. https://doi.org/10.21138/bage.3328

Martínez Puche, A (2008). El cine como soporte didáctico para explicar la evolución del viaje y la actividad turística. Cuadernos de turismo 22, 145-163.

Monterde, JE (1986). Cine, historia y enseñanza. Editorial Laia.

Montero, J (2001). Fotogramas de papel y libros de celuloide: el cine y los historiadores. Algunas consideraciones. Historia contemporánea 22, 29-66.

Moreno, FÁ (2010). Teoría de la literatura de ciencia ficción: poética y retórica de lo prospectivo. Portal Editions.

Mousoutzanis, A (2013). The science fiction film. In N Hubble, & A Mousoutzanis (Eds.). The Science Fiction Handbook (pp. 143-170). Bloomsbury.

Oliver, KH, Higgs, S, & Clayton, J (2021). The End of Genetic Privacy in the Blade Runner Canon. Journal of Literature and Science 14(1-2), 108-124.

O'Neill, P (2010, October) Akira: No 22 best sci-fi and fantasy film of all time. The Guardian.

Ozder, A (2014). Documentaries as a Tool to Convey Life into Geography Education. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences 4(7), 203-212.

Palacios, SL (2016). El cine y la literatura de ciencia ficción como herramientas didácticas en la enseñanza de la física: una experiencia en el aula. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 13(1), 176-191.

Parrinder, P (1980). Science Fiction. Its criticism and teaching. Routledge.

Petit Pérez, MF, & Solbes Matarredona, J (2012). La ciencia y la enseñanza de las ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas 30(2), 55-72.

- (2015). El cine de ciencia ficción en las clases de ciencias de enseñanza secundaria (I). Propuesta didáctica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 12(2), 311-327.

- (2016). El cine de ciencia ficción en las clases de ciencias de enseñanza secundaria (II). Propuesta didáctica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 13(1), 176-191.

- (2023). Aprendiendo ciencia y sobre ciencia en las aulas de secundaria con cine de ciencia ficción. Enseñanza de las Ciencias 41(3), 153-170.

Quílez Aznar, N, & Pueyo Campos, Á (2022). El género cinematográfico de ciencia ficción como herramienta geoprospectiva de las ciudades. Geographicalia 74, 111-134.

Rosenstone, RA (1995). The Historical Film as Real History. Film-Historia 5(1), 5–23.

Roud, R (2010). Jean-Luc Godard. Palgrave Macmillan.

Salvans, R (2024, November). Ridley Scott, sobre 'Gladiator 2': "¿Estaban ahí los historiadores para saber lo que pasó? No, no estaban". Fotogramas.

Tiburcio Moreno, E (2024). Cine de ciencia ficción y didáctica de la historia: enseñar la guerra fría desde la comprensión de sus miedos. Film historia 34(1-2), 330-348. https://hdl.handle.net/20.500.14352/113466

Trepat, CA, & Rivero, P (2010). Didáctica de la historia y multimedia expositiva. Graó.

Van Riper, A. B. (2017). Teaching history with science fiction films. Rowman & Littlefield.

Velez de Castro, F (2016). O(s) lugar(es) do cinema na educação geográfica. In R Sebastià Alcaraz, & EM Tonda Monllor (Eds). La investigación e innovación en la enseñanza de la geografía (pp. 445-453). Universidad de Alicante.

Vogeler, I (2012). Teaching World Regional Geography Through Films. Geography Online 12(1), 1-14.

Von Stackelberg, P, & McDowell, A, (2015). What in the World? Storyworlds, Science Fiction, and Futures Studies. Journal of Futures Studies 20(2), 25–46.

Vrasidas, C, Avraamidou, L, ..., & Panaou, P (2015). Science Fiction in Education: case studies from classroom implementations. Educational Media International 52(3), 201-215.

Yeffeth, G (Ed) (2005). Tomar la pastilla roja: Ciencia, filosofía y religión en Matrix. Ediciones Obelisco.

Zárate Martín, MA, Vázquez González, A, Blanco Andray, J, & Martín de Hijas, MC (1983). La utilización del cine en la enseñanza de la Geografía. Didáctica geográfica 10-11, 83-98.

Zaidi, L (2019). Worldbuilding in Science Fiction, Foresight and Design. Journal of Futures Studies 23(4), 15–26.