Cómo contactar
Dept. de Psicología Experimental,
Facultad de Psicología,
Universidad de Granada,
Campus de Cartuja s/n
18071-Granada, ESPAÑA
tfno: 00-34-958-247883
fax: 00-34-958-246239
|
Director
del Grounded
Cognition Lab
Centro de Investigación Mente Cerebro y
Comportamiento (CIMCYC) - Universidad de Granada
Intereses de
Investigación
- Significado y representación
mental. Metáforas. Modelos mentales.
Lenguaje y espacio. Relativismo lingüístico
y cultural: ¿Cómo podemos pensar sobre
conceptos que no podemos ver ni tocar? ¿Cómo
se ponen en contacto los símbolos de nuestra
mente con la realidad que nos rodea? ¿Influyen
la cultura y el lenguaje sobre los conceptos
que podemos o preferimos utilizar?
- Procesamiento de la Lengua de
Signos y su interpretación: ¿Cómo se
procesan las Lenguas de Signos? ¿Qué
diferencias impone el uso de la modalidad
visual frente a la auditiva?
- Producción del lenguaje.
Codificación fonológica: ¿Cómo
conseguimos seleccionar, ordenar y producir
sílabas y fonemas a la velocidad a la que lo
hacemos y con tan pocos errores? ¿Qué tiene en
común la habilidad del lenguaje con otras
habilidades motoras hábiles?
- Innovación docente en la
enseñanza universitaria. Nuevas tecnologías
en la educación superior:
¿Cómo podemos mejorar la experiencia y los
resultados de aprendizaje en la educación
superior? ¿Pueden aportar algo interesante las
nuevas tecnologías?
Publicaciones
Solana, P., Escámez, O.,
Casasanto, D., Chica, A. B., &
Santiago, J. (2024). No support for a
causal role of primary motor cortex in
construing meaning from language: An
rTMS study. Neuropsychologia,
196, 108832. [PDF]
Solana, P. & Santiago, J.
(2023). Worse than expected: A z-curve
reanalysis of motor cortex stimulation studies
of embodied language comprehension. Psicologica,
44, e15661. [PDF]
Miccoli, L., Arias,
M. Á. P., & Santiago, J. (2023). A
network analysis on digital media use,
reading enjoyment, and orthography
precision in a highly educated sample. Computers
& Education, 207, 104932. [PDF]
Santiago, J., Pérez, E., Palma,
A., & Stemberger, J. P. (2023). Frequency
Effects in Spanish Phonological Speech Errors:
Weak Sources in the Context of Weak Syllables
and Words. Applied Psycholinguistics,
44, 722-749. [PDF]
Solana, P., and
Santiago, J. (2022). Does the involvement of
motor cortex in embodied language comprehension
stand on solid ground? A p-curve analysis and
test for excess significance of the TMS and tDCS
evidence. Neuroscience and Biobehavioral
Reviews, 141, 104834. [PDF]
Este artículo ganó el
premio de la SEPEX (Sociedad Española de
Psicología Experimental) a Mejor Artículo de
2022.
Rodríguez-Cuadrado,
S., Ojedo, F., Vicente-Conesa, F., Romero-Rivas,
C., Sampedro, M. A., & Santiago, J.
(2022). Sign iconicity helps learning new
words for abstract concepts in a foreign
language. Second Language Research. https://doi.org/10.1177/02676583221093841
[PDF]
Callizo-Romero,
C., Tutnjevic, S., Pandza, M., Ouellet, M.,
Kranjec, A., Ilic, S., Gu, Y., Göksun, T.,
Chahboun, S., Casasanto, D., & Santiago,
J. (2022). Does time extend asymmetrically
into the past and the future? A multitask
cross-cultural study. Language and
Cognition, 14, 275-302.
[PDF]
Lea sobre este estudio en Tendencias
21 y en Ciencia Cognitiva.
Santiago, J. (2022).
¿Cómo pensamos sobre el tiempo? En: León, J.A.,
Domínguez, A., y Alonso, M. A. (Eds.). Neurocognición
y Lenguaje. Editorial Médica Panamericana.
Beracci, A., Santiago, J., &
Fabbri, M. (2021). The categorical use of a
continuous time representation. Psychological
Research, 86,
1015-1028. [PDF]
Vinson, D., Jones, M., Sidhu, D. M.,
Lau-Zhu, A., Santiago, J., & Vigliocco, G.
(2021). Iconicity emerges and is maintained in
spoken language. Journal of Experimental
Psychology: General, 150, 2293-2308. [PDF]
Callizo-Romero, C., Tutnjevic, S.,
Pandza, M., Ouellet, M., Kranjec, A., Ilic, S.,
Gu, Y., Göksun, T., Chahboun, S., Casasanto, D.,
& Santiago, J. (2020). Temporal focus and
time spatialization across cultures. Psychonomic
Bulletin and Review, 27, 1247-1258. [PDF]
Este artículo ganó el premio de
la SEPEX (Sociedad Española de Psicología
Experimental) a Mejor Artículo de 2020.
Colling, L., Szucs, D., De Marco,
D., Cipora, K., Ulrich, R., Nuerk, H-C.,
Soltanlou, M., Bryce, D., Chen, S-C., Schroeder,
P. A., Henare, D. T., Chrystall, C. K.,
Corballis, P. M., Ansari, D., Goffin, C.,
Sokolowski, H. M., Hancock, P. J. B., Millen, A.
E., Langton, S. R. H., Holmes, K. J., Saviano,
M. S., Tummino, T. A., Lindemann, O., Zwaan, R.
A., Lukavský, J., Becková, A., Vranka, M. A.,
Cutini, S., Mammarella, I. C., Mulatti, C.,
Bell, R., Buchner, A., Mieth, L., Röer, J. P.,
Klein, E., Huber, S., Moeller, K., Ocampo, B.,
Lupiáñez, J., Ortiz-Tudela, J., De la Fuente,
J., Santiago, J., Ouellet, M., Hubbard, E. M.,
Toomarian, E. Y., Job, R., Treccani, B., &
McShane, B. B. (2020). A multilab registered
replication of the attentional SNARC effect. Advances
in Methods and Practices in Psychological
Science, 3, 143-162. [PDF]
Spatola, N., Santiago, J., Beffara,
B., Mermillod, M., Ferrand, L., & Ouellet,
M. (2018). When the sad past is left: The mental
metaphors between time, valence, and space. Frontiers
in Psychology, 9(1019).
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01019 [HTML]
Román, A., Flumini, A.,
& Santiago, J. (2018). Scanning of
speechless comics changes spatial biases in
mental model construction. Philosophical
Transactions of the Royal Society B.
Biological Sciences, 373, 20170130. [PDF]
Tamariz, M., Roberts, S.,
Martínez, I., & Santiago, J. (2018). The
interactive origin of iconicity. Cognitive
Science, 42, 334-349. [PDF]
Aguirre, R., &
Santiago, J. (2017). Do potential past and
future events activate the Left-Right Mental
Timeline? Psicológica, 38, 231-255.
[PDF]
Chahboun, S., Flumini,
A., Pérez González, C., McManus, I. C., &
Santiago, J. (2017). Reading and writing
direction effects on the aesthetic appreciation
of photographs. Laterality, 22,
313-339. [PDF]
[Free
e-prints]
de la Fuente, J.,
Casasanto, D., Martínez-Cascales, J. I., &
Santiago, J. (2017). Motor imagery shapes
abstract concepts. Cognitive Science, 41,
1350-1360. [PDF]
Flumini, A., &
Santiago, J. (2016). Metáforas y conceptos
abstractos: Las contribuciones del Grounded
Cognition Lab de la Universidad de Granada. En:
Horno Chéliz, M. C., Ibarretxe Antuñano, I., y
Mendívil Giró, J. L. (Eds.). Panorama actual
de la ciencia del lenguaje. Primer sexenio de
Zaragoza Lingüística. Zaragoza: Prensas
Universitarias de Zaragoza (PUZ). [PDF]
Damjanovic, L., &
Santiago, J. (2016). Contrasting vertical and
horizontal representations of affect in
emotional visual search. Psychonomic
Bulletin & Review, 23, 62-73. [PDF]
Román, A., Flumini, A.,
Lizano, P., Escobar, M., & Santiago, J.
(2015). Reading and writing direction causes
spatial biases in mental model construction in
language understanding. Scientific Reports,
5:18248. doi: 10.1038/srep18248 [PDF].
Pagán Cánovas, C.,
Valenzuela, J., & Santiago, J. (2015).Like
the machete the snake: Integration of topic and
vehicle in poetry comprehension reveals meaning
construction processes. Psychology of
Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9,
385-393. [PDF]
Aguirre, R., & Santiago, J.
(2015). Do potential past and future events
activate the Lateral Mental Timeline? En:
Noelle, D. C., Dale, R., Warlaumont, A. S.,
Yoshimi, J., Matlock, T., Jennings, C. D., &
Maglio, P. P. (Eds.). Proceedings of the
37th Annual Meeting of the Cognitive Science
Society. (pp. 48-53). Austin, TX:
Cognitive Science Society. [PDF]
Chahboun, S., Flumini,
A., Pérez González, C., McManus, I. C., &
Santiago, J. (2015). Reading and writing
direction effects on the aesthetic perception of
photographs. En: Noelle, D. C., Dale, R.,
Warlaumont, A. S., Yoshimi, J., Matlock, T.,
Jennings, C. D., & Maglio, P. P. (Eds.). Proceedings
of the 37th Annual Meeting of the Cognitive
Science Society. (pp. 2242-2247). Austin,
TX: Cognitive Science Society. [PDF]
Alvarez de Cienfuegos, E,
& Santiago, J. (2015, June 28). Sound
symbolism and construal level. Pre-registered
replication of Maglio et al (2014), JEP:GEN,
143, 1082-96, Study 3. Retrieved from osf.io/c6vhf
De la Fuente, J., Casasanto, D.,
& Santiago, J. (2015). Observed actions
affect body-specific associations between space
and valence. Acta Psychologica, 156,
32–36. [PDF]
Santiago, J., & Lakens, D.
(2015). Can conceptual congruency effects
between number, time, and space be accounted for
by polarity correspondence? Acta
Psychologica, 156, 179-191.
[PDF]
De la Fuente, J., Casasanto, D.,
Román, A., & Santiago, J. (2015). Can
culture influence body-specific associations
between space and valence? Cognitive Science,
39, 821-832. [PDF]
De la Fuente, J., Santiago, J.,
Román, A., Dumitrache, C., & Casasanto, D.
(2014). When you think about it, your past is in
front of you: How culture shapes spatial
conceptions of time. Psychological Science,
29, 1682-1690. [PDF]
Lea sobre este estudio en British
Psychological Society (BPS) Research Digest,
en Psychology
Today y en Ciencia
Cognitiva. Este artículo ganó el premio
de la SEPEX (Sociedad Española de Psicología
Experimental) a Mejor Artículo de 2014.
Román, A., Flumini, A., Escobar, M.,
& Santiago, J. (2014). Reading and writing
direction causes spatial biases in mental model
construction during language understanding. In
M. Bello P., Guarini M., McShane M. &
Scassellati B. (Eds.) Proceedings of the
36th Annual Conference of the Cognitive
Science Society (pp. 2853-2858). Austin
TX: Cognitive Science Society. [PDF]
De la Fuente, J., Casasanto, D.,
& Santiago, J. (2014). Observed motor
actions affect valence judgments. In M. Bello
P., Guarini M., McShane M. & Scassellati B.
(Eds.) Proceedings of the 36th Annual
Conference of the Cognitive Science Society
(pp. 385-390). Austin TX: Cognitive Science
Society. [PDF]
Jones, M., Vinson, D., Clostre, N.,
Lau Zhu, A., Santiago, J., & Vigliocco, G.
(2014). The Bouba Effect: Sound-shape iconicity
in iterated and implicit learning. In M. Bello
P., Guarini M., McShane M. & Scassellati B.
(Eds.) Proceedings of the 36th Annual
Conference of the Cognitive Science Society
(pp. 2459-2464). Austin TX: Cognitive Science
Society. [PDF]
Santiago, J. (2014). Body Memory,
Metaphor, and Movement. Sabine Koch, Thomas
Fuchs, Michela Summa, & Cornelia Müller
(Eds.). Amsterdam, The Netherlands: John
Benjamins, 2012. vi + 468 pages, $149.00
(hardcover), ISBN 9789027213501., Metaphor
and Symbol, 29:1, 62-65. [PDF] [Free
e-prints]
Martinez-Cascales, I., de la Fuente,
J., Santiago, J. Sr., & Santiago, J. Jr.
(2013). Space and time bisection in
schizophrenia. Frontiers in Psychology,
4:823. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00823 [HTML]
Santiago, J., & Lakens, D.
(2013). Polarity correspondence does not explain
the SNARC effect. In M. Knauff, M. Pauen, N.
Sebanz, & I. Wachmuz (Eds.), Proceedings
of the 36th Annual Conference of the Cognitive
Science Society (pp. 1259–1264). Austin,
TX: Cognitive Science Society. [PDF]
Flumini, A., & Santiago, J.
(2013). Time (also) flies from left to right...
if it is needed! In M. Knauff, M. Pauen, N.
Sebanz, & I. Wachmuz (Eds.), Proceedings
of the 36th Annual Conference of the Cognitive
Science Society (pp. 2315–2320). Austin,
TX: Cognitive Science Society. [PDF]
Román, A.,
El Fathi, A., & Santiago, J. (2013). Spatial
biases in understanding descriptions of static
scenes: The role of reading and writing
direction. Memory & Cognition, 41,
588-599. [PDF]
Ouellet, M., Román, A., &
Santiago, J. (2012). A multisensory interaction
effect in the conceptual realm of time. Experimental
Psychology, 59, 236-242. [PDF]
Santiago, J., Ouellet, M., Román,
A., & Valenzuela, J. (2012). Attentional
factors in conceptual congruency. Cognitive
Science, 36, 1051-1077. [PDF]
Santiago, J., Román, A.
& Ouellet, M. (2011) Flexible foundations of
abstract thought: A review and a
theory. En: Maas, A. & Schubert, T. (Eds). Spatial
Dimensions of Social Thought. Mouton de
Gruyter. [PDF]
de la Fuente, J., Casasanto, D.,
Román, A., & Santiago, J. (2011). Searching
for cultural influences on the body-specific
association of preferred hand and emotional
valence. En: L. Carlson, C. Hoelscher, &
T.F. Shipley (Eds.), Proceedings of the 33rd
Annual Conference of the Cognitive Science
Society (pp. 2616-2620). Austin, TX:
Cognitive Science Society. [PDF]
Román, A., El Fathi, A., &
Santiago, J. (2011). Spatial biases in
understanding descriptions of static scenes: The
role of reading and writing direction. En L.
Carlson, C. Hoelscher, & T.F. Shipley
(Eds.), Proceedings of the 33rd Annual
Conference of the Cognitive Science Society
(pp. 784-788). Austin, TX: Cognitive Science
Society. [PDF]
Ouellet, M., Santiago, J., Israeli,
Z., & Gabay, S. (2010). Is the future the
right time? Experimental Psychology, 57,
308-314. [PDF]
Ouellet, M., Santiago, J., Funes, M.
J. & Lupiáñez, J. (2010). Thinking about the
future moves attention to the right. Journal
of Experimental Psychology: Human, Perception
and Performance, 36, 17-24. [PDF]
Ouellet, M., Santiago, J., Funes, M.
J., & Lupiáñez, J. (2010). Orientación
espacial de la atención mediante conceptos
temporales. La Atención (VI): Un Enfoque
Pluridisciplinar. Editorial: UAB. Dep.
Psicología Bàsica, Evolutiva i de l'Educ. (pp.
29-41).
Santiago, J., Román, A., Ouellet,
M., Rodríguez, N. & Pérez-Azor, P. (2010).
In hindsight, life flows from left to right. Psychological
Research., 74, 59-70. [PDF]
[Supplementary
materials]
Coll-Florit, M., I. Castellón, S.
Climent, y J. Santiago (2009). Realidad
psicológica del aspecto léxico. Evidencias
experimentales (Psychological reality of
lexical aspect: Experimental evidence). En:
Valenzuela, J., A. Rojo, & C. Soriano
(Eds.) Trends in Cognitive Linguistics:
Theoretical and Applied Models. Ed.
Peter Lang. [PDF]
Ouellet, M., Santiago,
J., Israeli, Z. & Gabay, S. (2009)
Multimodal influences of orthographic
directionality on the "Time is Space" conceptual
metaphor. En: N. A. Taatgen & H. van Rijn
(Eds.), Proceedings of the 31st Annual
Conference of the Cognitive Science Society
(pp. 1840-1845). Austin, TX: Cognitive Science
Society. [PDF]
Ouellet, M., Santiago, J.,
García-Krafes, E. & Román, A. (2008) Spanish
lexical stress: Evidence for a dual route model.
En: Fernández Sánchez, M. M. & Muñoz Martín,
R. (Eds.) Aproximaciones Cognitivas al
Estudio de la Traducción y la Interpretación.
Granada: Ed. Comares.
Santiago, J.,
Lupiáñez, J., Pérez, E., & Funes, M. J.
(2007). Time (also) flies from left to right. Psychonomic
Bulletin & Review, 14, 512-516. [PDF]
López, M., Bajo, M.T., Padilla, P.
& Santiago, J. (2007) Predicting proficiency
in sign language interpreting: A preliminary
study. Interpreting, 9, 71-93. [PDF]
Santiago, J., Pérez, E., Palma, A.
& Stemberger, J. (2007) Syllable, word, and
phoneme frequency effects in Spanish
phonological speech errors: The David effect on
the source of the error. En: Carson, T. S. &
Ferreira, V. (Eds.) The State of the Art in
Speech Error Research: Proceedings of the LSA
Institute Workshop. MIT Working Papers in
Linguistics, 53, 265-303. [PDF]
Pérez, E., Santiago,
J., Palma, A. & O'Seaghdha, P. (2007)
Perceptual bias in speech error data collection:
Insights from Spanish speech errors. Journal
of Psycholinguistic Research, 36,
207-235. [PDF]
Torralbo, A., Santiago, J. &
Lupiáñez, J. (2006). Flexible conceptual
projection of time onto spatial frames of
reference. Cognitive Science, 30,
745-757. [PDF]
Gutiérrez, N., Palma, A. y Santiago,
J. (2003). El papel de la sílaba y de la rima en
producción del lenguaje: Evidencia desde los
errores del habla en español. (The role of the
syllable and the rime in language production:
Evidence from Spanish speech errors). Psicológica,
24, 57-78. [PDF]
Santiago, J., MacKay, D. G. &
Palma, A. (2002). Length effects turn out to be
syllable structure effects: Response to Roelofs
(2002). Language and Cognitive Processes,
17, 15-29. [PDF]
Santiago, J. (2000). Implicit
priming of picture naming: A theoretical and
methodological note on the implicit priming
task. Psicológica, 21, 39-59. [PDF]
Santiago, J., MacKay, D. G., Palma,
A. & Rho, C. (2000) Sequential activation
processes in producing words and syllables:
Evidence from picture naming. Language and
Cognitive Processes, 15, 1-44. [PDF]
Santiago, J. & MacKay, D. G.
(1999) Constraining production theories:
Principled motivation, consistency, homunculi,
underspecification, failed predictions, and
contrary data. Behavioral and Brain Sciences,
22, 55-56. [PDF]
Santiago, J., Palma, A.
& Gutiérrez, N. (1999) Efectos de la
complejidad de la estructura silábica en tareas
de denominación de sílabas aisladas. (Effects of
syllable structural complexity on syllable
naming tasks). Cognitiva, 11, 45-66. [PDF]
Santiago, J., Justicia, F., Palma,
A., Huertas, D. & Gutiérrez, N. (1996) LEX I
and II: Two databases of surface word forms for
psycholinguistic research in Spanish. Behavior
Research Methods, Instruments & Computers,
28, 418-426. [PDF]
Justicia, F. , Santiago, J., Palma,
A., Huertas, D. & Gutiérrez, N. (1996) La
frecuencia silábica del español escrito por
niños: Estudio estadístico. (Syllable frequency:
A statistical analysis of written productions by
Spanish children). Cognitiva, 8,
131-168. [PDF]
Proyectos de Investigación
Subvencionados
Encuadres
metafóricos:
¿Posible
aplicabilidad en
los mensajes de
prevención para la
salud y en la
lucha contra la
violencia
machista?,
ref.
C-SEJ-367-UGR23, to
Marc Ouellet
(Investigador
Principal), Julio
Santiago, Soledad de
Lemus, Javier
Valenzuela, Carmen
Callizo-Romero,
Pablo Solana. Funded
by FEDER-UGR,
Applied Research
Projects, 01/01/2024
a 31/12/2026, 12000
€
Construyendo el
embodiment sobre cimientos sólidos
(Placing embodiment on solid ground), ref.
PID2022-142583NB-I00, a Julio Santiago
(Investigador Principal), Marc Ouellet,
Pablo Solana, Daniel Casasanto, Iván Padrón,
Francesca Vitale, Richard Binney.
Subvencionado por el Ministerio de Ciencia e
Innovación, Programa Estatal para Impulsar
la Investigación Científico-Técnica y su
Transferencia, 01/09/2023 a 31/08/2026,
100625 €.
Metáforas
multimodales en las lenguas de Aragón: la
cosmovisión del PODER y del TIEMPO desde
la perspectiva diacrónica hasta la
realidad psicolingüistica,
ref. LMP143_21, a Iraide Ibarretxe
(Investigadora Principal), Andrea Ariño, Katia
Benaiges, Javier Giralt, Alberto Hijazo, David
Moret, María Teresa Moret, Laura Peiró, Paula
Pérez, Guillermo Tomas, Javier Valenzuela y
Julio Santiago. Subvencionado por Gobierno de
Aragón, Dept. de Ciencia, Universidad y
Sociedad del Conocimiento,
18/09/2021-30/09/2023, 58372,50 €.
Moralidad
corporeizada, ref.
PY20_00689, a Julio Santiago (Investigador
Principal), Marc Ouellet, Omar Escámez, Ana
Chica, Cristina Narganes, Mar Martín y Pablo
Solana. Subvencionado por la Junta de Andalucía,
Consejería de Conocimiento, Investigación y
Universidad, proyectos I+D+i, 4/10/2021 a
30/06/2023, 46300 €.
El papel del sistema motor en la
comprensión del lenguaje,
ref. PGC2018-096096-B-I00, to Julio Santiago
(Principal Investigator), Daniel Casasanto, Marc
Ouellet, Cristina Narganes and Mar Martín.
Funded by the Spanish Ministery of Science,
Innovation and Universities, Programa Estatal de
Generación de Conocimiento y Fortalecimiento
Científico y Tecnológico del Sistema de I+D+i,
01/01/2019-30/09/2022, 66550 €.
Conceptualización del tiempo:
relación con la atención, espacio, emoción y
toma de decisiones a través de individuos,
culturas y religiones, ref.
PSI2015-67531-P, a Julio Santiago (Investigador
Principal), Daniel Casasanto, Tilbe Göksun, Alex
Kranjec, Joseph Lavallee, Marc Ouellet, y
Slavica Tutnjevic. Subvencionado por el
Ministerio de Economía y Competitividad,
Programa Estatal de Fomento de la Investigación
Científica y Técnica de Excelencia, 2016-2018,
38400 €.
Using Sign Languages as a tool
for second language learning, ref.
1RODRI16, a Sara Rodríguez Cuadrado
(Investigador Principal) y Julio Santiago.
Subvencionado por el Research Investment Fund,
Edge Hill University, UK, January-August 2017, £
18529.
Vinculando los conceptos a la
experiencia: Iconicidad en el lenguaje oral,
signado y escrito, ref. PSI2012-32464, a
Julio Santiago (Investigador Principal),
Gabriella Vigliocco, Daniel Casasanto,
Abderrahman El Fathi, Marc Ouellet, y Jose
Isidro Martínez-Cascales. Subvencionado por el
Ministerio de Economía y Competitividad, Plan
Nacional de Investigación Científica, Desarrollo
e Innovación Tecnológica (I+D+i), 2013-2015,
57000 €.
Metáforas conceptuales: Lenguaje,
pensamiento y cerebro, ref.
P09-SEJ-4772, to Julio Santiago (Investigador
Principal), Javier Valenzuela, Daniel Casasanto,
Mitchell Valdés, Sylvie Chokron, Cristina
Soriano y Abderrahman El Fathi. Subvencionado
por la Consejería de Innovación, Ciencia y
Empresa, Junta de Andalucía, y el Fondo Europeo
de Desarrollo Regional (FEDER), 2010-2014.
157923 €.
Lingüística cognitiva
y realidad psicolingüística: validación
psicolingüística de algunos constructos
clave en la lingüística cognitiva
(metáforas, construcciones, fonemas y
relativismo lingüístico),
ref. 05817/PHCS/07, a Javier Valenzuela
(Investigador Principal), Antonio Barcelona,
Cristina Soriano, Ana Rojo, Iraide Ibarretxe,
Jose Antonio Mompeán, Rafael Rocamora, Juana
Marín, Paula Cifuentes, Pilar Mompeán, Marc
Ouellet y Julio Santiago. Subvencionado por la
Fundación Séneca, 2008-2010. 23000 euros.
Metáforas
Conceptuales: Realidad Psicológica,
Flexibilidad y Bases Cerebrales,
ref. SEJ2006-04732/PSIC, a Julio Santiago
(investigador principal), Javier Valenzuela,
Daniel Casasanto, Mitchell Valdés y Marc
Ouellet. Subvencionado por la DGI, Ministerio
de Educación y Ciencia, Plan Nacional de
Investigación Científica, Desarrollo e
Innovación Tecnológica (I+D+i),
01/10/2006-30/09/2009. 76956 euros.
Syllable production within and
across languages, ref. R01DC006948, a Pat
O'Seaghdha (Investigador Principal),
Julio Santiago, Jenn-Yeu Chen, Manuel Carreiras,
y Gary Dell. Subvencionado por el National
Institute on Deafness and other Communication
Disorders (NIDCD), USA, 2006-2009. $ 450,000.
Marcos Estructurales en
Percepción, Producción y Adquisición del
Lenguaje, ref. BS02002-02993, a Alfonso
Palma (Investigador Principal), Julio Santiago y
Nicolás Gutiérrez. Subvencionado
por la DGESIC, Ministerio de Educación y
Cultura, Programa Sectorial de Promoción General
del Conocimiento, 2002-2005. 23000 euros.
Marcos Estructurales y su
Utilización en Producción del Lenguaje,
ref. PB 97-0805, a Alfonso Palma (Investigador
Principal), Julio Santiago y Nicolás Gutiérrez.
Subvencionado por la DGESIC,
Ministerio de Educación y Cultura, Programa
Sectorial de Promoción General del Conocimiento,
1999-2001. 10540 euros.
|