Guía docente de la asignatura

Sociología de la Educación

Curso 2021 / 2022
Fecha última actualización: 17/06/2021
Fecha de aprobación: 17/06/2021

Grado

Grado en Educación Primaria (Bilingüe)

Rama

Ciencias Sociales y Jurídicas

Módulo

Sociedad, Familia y Escuela

Materia

Sociología

Curso

1

Semestre

1

Créditos

6

Tipo

Troncal

Profesorado

Teoría

  • Rita Aleksandra Sobczyk . Grupos: A

Prácticas

  • Rita Aleksandra Sobczyk . Grupos: 1, 2 y 3

Tutorías

Rita Aleksandra Sobczyk

rsobczyk@ugr.es
    Primer semestre
    • Lunes de 10:30 a 11:30 (Fac CC Educ y Online)
    • Lunes de 13:30 a 16:30 (Fac CC Educ y Online)
    • Miércoles de 9:30 a 10:30 (Fac CC Educ y Online)
    • Miércoles de 13:30 a 14:30 (Fac CC Educ y Online)
    Segundo semestre
    • Martes de 11:00 a 14:00 (Fac CC Educ y Online)
    • Miércoles de 11:00 a 13:00 (Fac CC Educ y Online)
    • Miércoles de 15:00 a 16:00 (Fac CC Educ y Online)

Prerrequisitos y/o Recomendaciones

Breve descripción de contenidos (Según memoria de verificación del Grado)

  • Basic concepts and processes in Sociology.
  • Socialization, subjectivation and social agents.
  • Social changes and their influence on current educational processes.
  • Education, equality and social structure.
  • School, education and social context.
  • The school as part of the social fabric and community.

Competencias asociadas a materia/asignatura

Competencias generales

  • CG04  - Examinar alternativas y tomar decisiones 
  • CG05  - Comunicar oralmente y por escrito con orden y claridad, en la propia lengua y en una segunda lengua 
  • CG06  - Buscar, seleccionar, utilizar y presentar la información usando medios tecnológicos avanzados 
  • CG07  - Adquirir y desarrollar habilidades de relación interpersonal 
  • CG08  - Trabajar en equipo y comunicarse en grupos multidisciplinares 
  • CG09  - Expresar y aceptar la crítica 
  • CG10  - Apreciar la diversidad social y cultural, en el marco del respeto de los Derechos Humanos y la cooperación internacional 
  • CG11  - Fomentar y garantizar los principios de accesibilidad universal, igualdad, no discriminación y los valores democráticos y de la cultura de paz 
  • CG12  - Desempeñar su trabajo con compromiso ético hacia sí mismo y hacia los demás 

Competencias específicas

  • CE04 - Diseñar y regular espacios de aprendizaje en contextos de diversidad y que atiendan a la igualdad de género, a la equidad y al respeto a los derechos humanos que conformen los valores de la formación ciudadana 
  • CE05 - Fomentar la convivencia en el aula y fuera de ella, resolver problemas de disciplina y contribuir a la resolución pacífica de conflictos. Estimular y valorar el esfuerzo, la constancia y la disciplina personal en los estudiantes 
  • CE06 - Conocer la organización de los colegios de educación primaria y la diversidad de acciones que comprende su funcionamiento. Desempeñar las funciones de tutoría y de orientación con los estudiantes y sus familias, atendiendo las singulares necesidades educativas de los estudiantes. Asumir que el ejercicio de la función docente ha de ir perfeccionándose y adaptándose a los cambios científicos, pedagógicos y sociales a lo largo de la vida 
  • CE07 - Colaborar con los distintos sectores de la comunidad educativa y del entorno social. Asumir la dimensión educadora de la función docente y fomentar la educación democrática para una ciudadanía activa 
  • CE08 - Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones sociales públicas y privadas 
  • CE09 - Valorar la responsabilidad individual y colectiva en la consecución de un futuro sostenible 
  • CE10 - Reflexionar sobre las prácticas de aula para innovar y mejorar la labor docente. Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo y promoverlo entre los estudiantes 
  • CE11 - Conocer y aplicar en las aulas las tecnologías de la información y de la comunicación. Discernir selectivamente la información audiovisual que contribuya a los aprendizajes, a la formación cívica y a la riqueza cultural 
  • CE12 - Comprender la función, las posibilidades y los límites de la educación en la sociedad actual y las competencias fundamentales que afectan a los colegios de educación primaria y a sus profesionales. Conocer modelos de mejora de la calidad con aplicación a los centros educativos 
  • CE34 - Relacionar la educación con el medio, y cooperar con las familias y la comunidad 
  • CE35 - Analizar e incorporar de forma crítica las cuestiones más relevantes de la sociedad actual que afectan a la educación familiar y escolar: impacto social y educativo de los lenguajes audiovisuales y de las pantallas; cambios en las relaciones de género e intergeneracionales; multiculturalidad e interculturalidad; discriminación e inclusión social y desarrollo sostenible 
  • CE36 - Conocer la evolución histórica de la familia, los diferentes tipos de familias, de estilos de vida y educación en el contexto familiar 

Resultados de aprendizaje (Objetivos)

  • To understand and apply basic terminology and methodology in Sociology of Education.
  • To know and analyse organizations, institutions and educational systems as social, cultural and historical products, as well as their impact on particular school practices, and on regional, national and international educational policy and legislation.
  • To analyse critically contemporary society and its relation to education both in the family and school environment, as well as in other socialization contexts and relevant social spaces.
  • To study and analyse the social context of educational agents, with special attention to students and teachers, schools and other institutions involved in educational enterprise.
  • To analyse the educational role of the family.
  • To analyse and interpret relations of gender, social class, ethnicity, culture and religion, which influence educational processes.
  • To study and analyse vulnerability, risk and social exclusion in education.
  • To study and analyse audiovisual languages and their influence on education among 6 to 12-year-olds.
  • To acquire work habits and attitudes of collaboration, respect and intellectual rigor, which enable the development of actions with other professionals and people who intervene in educational processes and situations.

Programa de contenidos teóricos y prácticos

Teórico

THEORETICAL TOPICS:

  • TOPIC 1. SOCIOLOGICAL STUDY OF EDUCATION
  • TOPIC 2. EDUCATION, SOCIALIZATION AND SUBJECTIVATION. SOCIAL FUNCTIONS OF SCHOOL
  • TOPIC 3. SOCIAL STRUCTURE AND SOCIAL INEQUALITY. SOCIAL CLASS, GENDER, ETHNICITY AND DIVERSITY
  • TOPIC 4. OTHER KEY ISSUES OF CONTEMPORARY SOCIETY WHICH INFLUENCE EDUCATION
  • TOPIC 5. SOCIOLOGY OF THE FAMILY
  • TOPIC 6. SCHOOL AND COMMUNITY
  • TOPIC 7. SOCIOLOGY OF CHILDHOOD AND ADOLESCENCE. PRIMARY SCHOOL STUDENTS
  • TOPIC 8. PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Práctico

To be defined by each professor:

  • Monographic seminars on issues selected and proposed by the lecturer
  • Workshops focused on competences related to the course (for example, learning to communicate and present, conducting bibliographic revision, ability to cite, etc.)
  • Group practices: group assignments on selected topics
  • Autonomous work of students: searching for information in scientific journals; reading, analysis and synthesis of texts; preparation of conceptual maps; critical analysis of scientific reports and papers; searching, analysis and interpretation of statistical data; research assignments; oral presentations; fieldwork assignments based on implementation of interviews and/or surveys. 

Examples of possible topics:

  1. Brief history of education in Spain and sociological keys for its interpretation.
  2. Social definition of childhood. Childhood and schooling in Spain and Andalusia. Statistical and documentary sources.
  3. The economic crisis and its impact on formal and non-formal education.
  4. The family in Spain: family models, family socialization models and the role of the family in education.
  5. The mass media: its influence on formal education. Analysis of television series (characters, actors, roles, etc.).
  6. The situation of the educational system in terms of gender in Europe, Spain and Andalusia: from the past to the present.
  7. Public and private school in Spain: history of the double network of schools and the ideological debate on the subject. Private and public schools and the freedom of choice.
  8. School absenteeism, early school leaving and academic performance in Europe, Spain and Andalusia. Dimension and characteristics of the phenomenon.
  9. Cinema and school: school and school education in cinema. Examples of films and themes that they address.
  10. Home education.
  11. Does the school prepare for the labour market in the 21st century society?
  12. The ICT (New Information and Communication Technologies) and their influence on formal education.
  13. Educational policies and school and social integration projects focused on inmigrant population in Spain and Andalusia.
  14. Education for citizenship: its implementation, development and public debates. Its replacement by civic and constitutional education. The clash between the European and Spanish guidelines.
  15. Educational reforms. The Organic Law for the Improvement of Educational Quality (LOMCE), social debate on the subject and its consequences.

Bibliografía

Bibliografía fundamental

BASIC READINGS

  • Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010.
  • Ballantine, Jeanne, Stuber, Jenny and Judson, Everitt. The Sociology of Education. A Systematic Analysis. London: Routledge, 2021.
  • Boronski, Tomas, and Nasima, Hassan. Sociology of education. London, Sage, 2020.
  • Bulle, Nathalie. Sociology and Education: Issues in Sociology of Education. Bern: Peter Lang, 2008
  • Elliot, Anthony (ed.) Contemporary Social Theory: an Introduction. London: Routledge, 2014.
  • Hallinan, Maureen T. (ed.) Handbook of the Sociology of Education. Boston, MA: Springer Sicence & Business Media, LLC., 2006.
  • Morrish, Ivor. The sociology of education: An introduction. London: Routledge, 2019.
  • Sadovnik, Alan R. and Coughlan, Ryan (eds.) Sociology of Education: A Critical Reader. New York: Routledge, 2015.
  • Saha, Lawrence J. (ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Oxford: Pergamon, 1997.

ELECTRONIC JOURNALS AND RESOURCES

  • British Journal of Sociology of Education
  • International Studies in Sociology of Education
  • Sociology of Education
  • Sociology of Education Abstracts
  • Educational Policy
  • Journal of Educational Policy

Bibliografía complementaria

READINGS IN SPANISH AND ENGLISH

  • AA. VV. (2009) Escuela y territorio. Experiencias desde los centros y desde la comunidad. Barcelona: Graó.
  • Ainscow, M. y West, M. (2008). Mejorar las escuelas urbanas. Madrid: Narcea.
  • Anyon, Jean (1981). Social Class and School Knowledge. Curriculum Inquiry, Vol. 11, No. 1, pp. 3-42.
  • Anyon, Jean. “Social Class and School Knowledge”, Source: Curriculum Inquiry, Vol. 11, No. 1 (Spring, 1981), pp. 3-42.
  • Apple, Ball & Gandin. “Mapping the sociology of education: social context, power and knowledge”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.1-12.
  • Apple, M. W. (1986). Ideología y currículo. Madrid: Akal.
  • Apple, M. W. (1989). Maestros y textos. Madrid: M.E.C./Paidós.
  • Apple, M. W. (1996). El conocimiento oficial. Madrid: Paidós.
  • Apple, M. W. (2002). Educar "como Dios manda". Mercados, niveles, religión y desigualdad. Madrid: Paidós.
  • Apple, M., & Beane, J. (1995). Democratic schools. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
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  • Apple, Michael W. “National Reports and the Construction of Inequality”, British Journal of Sociology of Education, Vol. 7, No. 2, Whatever Happened to Inequality? (1986), pp. 171-190
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  • Escuela Infantil Municipal Arlequín ( 2008). Viviendo el barrio. Barcelona: Octaedro.
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  • Feito, Rafael. (2010). Sociología de la Educación Secundaria. Barcelona: Graó.
  • Fernández de Castro, I. y Rogero, J. (2001). Escuela Pública, Democracia y poder. Madrid: Miño y Dávila.
  • Fernández Enguita, M. (1988). El rechazo escolar: alternativa o trampa social. Política y Sociedad,1;23-35.
  • Fernández Enguita, M. (1990). La cara oculta de la escuela. Madrid: Siglo XXI.
  • Fernández Enguita, M. (1995). La escuela a examen. Madrid: Pirámide.
  • Fernández Enguita, M. (1998). La profesión docente y la comunidad: crónica de un desencuentro. Madrid: Morata.
  • Fernández Enguita, M. (2002). ¿Es pública la escuela pública? Barcelona: Ed. Praxis.
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  • Venegas, Mar (2013). Sex and relationships education and gender equality: recent experiences from Andalusia (Spain), Sex Education: Sexuality, Society and Learning, vol. 13, num. 5, septiembre 2013, pp. 573-584 DOI:10.1080/14681811.2013.778823
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  • Young, Michael F.D. The curriculum of the future from the “new sociology of education” to a critical theory of learning. London: Falmer Press, 2002.

RECOMMENDED MOVIES

  • Barratier, C. (Director). (2004). Los niños del coro. Francia : Galatée Films / Pathé Renn Productions / France 2 Cinéma / Novo Arturo Films.
  • Cantent, L. (Director). (2008). La clase. Francia: Canal +, France 2 y CinéCinéma.
  • Clavell, J. (Director). (1967). Rebelión en las aulas. Reino Unido: Columbia Pictures.
  • Cuerda, J.L. (Director). (1999).  La lengua de las mariposas. España: Sogetel / Las Producciones del Escorpión / Grupo Voz.
  • Donskoy, M. (Director). (1947). Maestra rural. Unión Soviética: Soyuzdetfilm.
  • Fulton, K.; Pepe, L. (2016). The bad kids. EEUU: Low Key Pictures.
  • Gansel, D. (Director). (2008). La ola. Alemania: RatPack y Aurum.
  • Hoffman, M. (Director). (2002). El club de los emperadores. Estados Unidos: Universal Pictures.
  • Kubrick, S. (Director). (1971). La naranja mecánica. Reino Unido: Warner Bros Pictures / Stanley Kubrick Production.
  • Lilienfeld, J.P. (Director). (2008). La journée de la jupe (El día de la falda).Francia-Suiza-Bélgica:  Arte France / Mascaret Films / Fontana Film / RTFB / TSR / 13e Rue 
  • Philibert, N. (2002). Ser y tener. Francia: Les films du losange.
  • Renner, E. (2016). The beginning of life, Fundación Bernard Van Leer.
  • Tarkovsky, A. (Director). (1962) La infancia de Iván. Unión Soviética: Mosfilm.
  • Weir, P. (Director). (1989).  El club de los poetas muertos. Estados Unidos: Touchstone Pictures / Silver Screen Partners IV.
  • Wood, A. (Director). (2004). Machuca. Chile-España: Andrés Wood Producciones S.A. / Tornasol Films S.A.

Enlaces recomendados

Metodología docente

  • MD01  Aprendizaje cooperativo. Desarrollar aprendizajes activos y significativos de forma cooperativa. 
  • MD03  Estudio de casos. Adquisición de aprendizajes mediante el análisis de casos reales o simulados. 
  • MD05  Metodología expositiva. Transmitir conocimientos y activar procesos cognitivos en el estudiante. 
  • MD07  Metodología CLIL/AICLE. Aprendizaje integrado de contenidos en Lengua Extranjera. Aplicable a las materias/asignaturas impartidas en modalidad bilingüe. 

Evaluación (instrumentos de evaluación, criterios de evaluación y porcentaje sobre la calificación final)

Evaluación ordinaria

  1. During the 2020-21 academic year, as indicated in “Normativa de evaluación y de calificación de los estudiantes de la Universidad de Granada” (article 6, point 2), the assessment will preferably be of continued character, thus facilitating the transition from one scenario to another. 
  2. The instruments and criteria of assessment and weighting established in "Memoria de Verificación" of each degree will be adapted to scenarios A and B, as reflected in this teaching guide.
  3. In scenario A, the final assessment will be carried out preferably in person, taking into account the level of occupation of space authorized by health authorities.
  4. Online assessments will include mechanisms to guarantee their authorship. Adequate legal and security guarantees will always be preserved with respect to the fundamental rights to intimacy and privacy, and observing the principle of proportionality.

The Assessment System and all its components is regulated through “Texto consolidado de la Normativa aprobada por Acuerdo del Consejo de Gobierno en sesión de 10 de febrero de 2012, BOUGR núm. 56, de 8 de marzo de 2012, y modificada por Acuerdo del Consejo de Gobierno en sesión de 26 de octubre de 2016, BOUGR núm. 112, de 9 de noviembre de 2016”. http://secretariageneral.ugr.es/pages/normativa/fichasugr/ncg7121

The final evaluation system (including the evaluation items and their percentage) is to be defined by each professor:

1) THEORETICAL TOPICS: WRITTEN EXAM(S) (between 40 and 70% of the final grade)

All students have to pass exam(s) of the eight Theoretical Topics. Depending on the size of each group, the exam(s) will have a value between 40% and 70% of the final grade.

2) SEMINARS: GROUP PROJECT (30% of the final grade)

Students will prepare a group project which will be presented during the seminars. The assessment will be based on the following criteria:
1) Relevance of the topic
2) Contextualization of the topic
3) Bibliographic review
4) Clarity of contents and presentation
5) Precision 
6) Methodology
7) Conclusions and their relevance to the sociology of education

Apart from the presentation of the group project, each student will also be evaluated on the basis of their participation in the debates during seminars

3) PRACTICAL ACTIVITIES (between 20% and 50% of the final grade)

Attendance at seminars and practice sessions is mandatory. Depending on the size of each group, the practical activities will have a value between 20% and 50% of the final grade.

4) PARTICIPATION, INVOLVEMENT AND INTEREST OF STUDENTS IN THE COURSE: INDIVIDUAL ASSESSMENT (between 10% and 30% of the final grade)

The degree of involvement and attitude of the students manifested in their participation in consultations, presentations and debates, as well as in fulfilling activities and individual tasks, will be assessed. The same applies to attendance and active participation of the students in theory and practice sessions, as well as in seminars and consultations.

In order to pass this course the students must pass each and every component of the evaluation system.  

Evaluación extraordinaria

Evaluación única final

In this course the continuous evaluation system will be applied. However, those students who cannot comply with the continuous assessment due to work, health, disability or any other duly justified cause, will be able to take advantage of the single final assessment, consisting of a single final test on the theoretical and practical contents of the subject. This type of evaluation will comply with the current regulations on evaluation of students approved by the Consejo de Gobierno de la Universidad de Granada. According to this regulations in order: “to qualify for the single final evaluation, the student, in the first two weeks of classes, will apply for single final evaluation to the Director of the Department, who will transfer it to the corresponding teaching staff, indicating the reasons for not being able to follow the continuous evaluation system”.

Información adicional

ESCENARIO A (ENSEÑANZA-APRENDIZAJE PRESENCIAL Y TELE-PRESENCIAL)

Horario (Según lo establecido en el POD)

The schedule of tutorials can be consulted in "Tablón de Anuncios  del Departamento de  Sociología", "Organización Docente de la UGR " and "Directorio de la UGR".

Herramientas para la atención tutorial (Indicar medios telemáticos para la atención tutorial)

The tutorials will be conducted through Prado, email and videoconferences (Google meet, Zoom, etc.)

Medidas de adaptación de la evaluación (Instrumentos, criterios y porcentajes sobre la calificación)

The modality of teaching will be established in the adaptation plan of the Faculty of Education Sciences. Teaching that cannot be developed in person will be replaced by online classes through platforms such as Google Meet, Zoom or Prado, as well as videos related to the contents of the course.

Prado will be the recommended platform for uploading teaching materials (texts and presentations) and readings both for theoretical and practical sessions. 

Evaluación ordinaria

The continued evaluation will follow the criteria established in this document. If the sanitary situation prevents the exam(s) to be conducted in person, the evaluation will be carried out through the Prado platform.

Evaluación extraordinaria

Students who have not followed the continuous assessment (practices, research and exam) must take a written exam (100%), consisting of oral and/or written questions on the theoretical and practical content of the course through the online platform indicated by the teaching staff.


This evaluation also applies to students who have a pending practice or who have failed the presentation of their research assignments. In such cases they will not have to take an oral and/or written exam, but only fulfill the practical assignments and/or present their research assignments.

Evaluación única final

It will be a single academic act on the official date, which will consist of a single test on all the contents of the course (theoretical and practical). The students should contact the professor to learn about the material necessary to prepare the exam and complete the test. The grade of the exam forms 100% of the assessment of the course.

ESCENARIO B (SUSPENSIÓN DE LA ACTIVIDAD PRESENCIAL)

Horario (Según lo establecido en el POD)

The schedule of tutorials can be consulted in "Tablón de Anuncios  del Departamento de  Sociología", "Organización Docente de la UGR " and "Directorio de la UGR".

Herramientas para la atención tutorial (Indicar medios telemáticos para la atención tutorial)

The tutorials will be conducted through Prado, email and videoconferences (Google meet, Zoom, etc.)

Medidas de adaptación de la evaluación (Instrumentos, criterios y porcentajes sobre la calificación)

All the teaching will be online it its entirety and will be conducted through online classes using platforms such as Google Meet, Zoom or Prado, as well as videos related to the contents of the course.

Prado will be the recommended platform for uploading teaching materials (texts and presentations) and readings both for theoretical and practical sessions. 

Evaluación ordinaria

Continuous evaluation will follow the assessment criteria established in this document. The exam and the presentation of practical assignments will be conducted through online platforms (Google Meet or Zoom) and Prado.

Evaluación extraordinaria

Students who have not followed the continuous assessment (practices, research and exa​​​​m) must take a written exam (100%), consisting of oral and/or written questions on the theoretical and practical content of the course through the online platform indicated by the teaching staff.

This evaluation also applies to students who have a pending practice or who have failed the presentation of their research assignments. In such cases they will not have to take an oral and/or written exam, but only fulfill the practical assignments and/or present their research assignments.

Evaluación única final

It will be a single academic act on the official date, which will consist of a single oral/written test (videoconference using Google Meet) on all the contents of the course (theoretical and practical). The students should contact the professor to learn about the material necessary to prepare the exam and to schedule the exam hour. The grade of the exam forms 100% of the assessment of the course.