Javier Suso López

foto

Senior Lecturer of French Language, Faculty of Arts (University of Granada, Spain)

 

Personal Details

 

Teaching Experience

 

Research

 

Publications

 

Other

 

 

_____________________________________________________________________

 

PERSONAL DETAILS

_____________________________________________________________________

 

Name:                         SUSO LÓPEZ

First name:     FRANCISCO JAVIER         

Address:          Departamento de Filología Francesa

Facultad de Filosofía y Letras

Universidad de Granada

18071 GRANADA

SPAIN

Telephone:     0034958241927

Email :                        jsuso@ugr.es

 

EDUCATION

 

Secondary school (from 7th to 2nd) at the “Collège Sainte-Marie, Chavagnes-en-Paillers” (Vendée, France), in the Congregation “Sons of Mary Immaculate"

Degree in French Philology (1974)
BA in English Philology (1974)
Ph.D. in French Philology  (1992)
Extraordinary doctorate award by the Faculty of Philosophy and Letters (1996)

 

 

 

 

 

TEACHING EXPERIENCE

 

 

Spanish teacher. High School Louis Le­grand, Paris, France. (1974-75).

French teacher. High School Garcia Lorca – High School Alhambra, Granada, Spain. (1975-1982).

French teacher. High School Alhambra, Granada, Spain. (1982-1992). 

Senior lecturer in French. Faculty of Arts, University of Granada, Spain. (1995-) Courses taught: French language, History of the French Language, French as foreign language.

 

Postgraduate courses taught: Master programme in Teacher Training, University of Granada (2011-2017)

 

 

 

 

RESEARCH

 

 

PARTICIPATION IN FUNDED RESEARCH PROJECTS

 

Title:  Contribución a la historia de la enseñanza de las lenguas extranjeras: presencia y enseñanza del francés en España (1565-1970)

Institution: Ministerio de Ciencia y Tecnología - Spain

Duration:  2001-2004                                              

Researcher in charge: Juan Francisco GARCÍA BASCUÑANA (University of Tarragone)

 

Title: Gramáticas y manuales de francés publicados en España: historia, metodología, contenidos (1565-2000)

Code UNESCO: 570199

Institution: Ministerio de Ciencia y Tecnología - Spain

Duration:  2004-2007                                              

Researcher in charge: Juan Francisco GARCÍA BASCUÑANA (University of Tarragone)

 

Title: “Socrates Comenius 2.1. A european pedagogy for autonomous learning – Education modern language teachers through ICT”

Reference: 118668-CP-1-2004-1-ES-Comenius-c21

Institution: European Union

Duration:  2004 - 2007 
Researcher in charge: Manuel Jiménez Raya (Departamento de Filologías Inglesa y Alemana, University of Granada).

 

Title:  Langue française, diversité culturelle et linguistique : culture d’enseignement, culture d’apprentissage 

Institutions: AUF (Agence Universitaire de la Francophonie)/FIPF (Fédération Internationale des Professeurs de Français)/FMEF (Fonds Mondial pour l'Enseignement du Français) / CRAPEL (Centre de Recherche et d'Applications Pédagogiques en Langues- Nancy)

Duration: 2006 - 2008

Researcher in charge : Javier Suso López

 

Title:  Elaboración de un diccionario de historia de la presencia y enseñanza del francés en España (siglos XVI-XX)

Code Unesco: 570199

Institution: Ministerio de Educación

Term: 2008-2011 

Researcher in charge: Juan Francisco García Bascuñana (Universidad de Tarragona)

 

Title:  Elaboración de un diccionario de historia de la presencia y enseñanza del francés en España (siglos XVI-XX)

Code Unesco: 570199

Institution: Ministerio de Educación

Duration: 2012-2014

Researcher in charge: Juan Francisco García Bascuñana (Universidad de Tarragona)

 

Title: Lenguas y Culturas (HUM-354)

Researcher in charge: Javier SUSO LÓPEZ

Institution: Consejería de Tecnología e Innovación. Junta de Andalucía

Duration: 2010-2014.

 

CURRENT RESEARCH

 

Títle: Grammaire et contextualisation (GRAC)

Researcher in charge: Jean-Claude BÉACCO

Institution: DILTEC- Université Paris Sorbonne III

Duration: 2011 - 2017

 

 

DOCTORAL DISSERTATIONS SUPERVISED

 

Author: FERNÁNDEZ FRAILE; Mª Eugenia

 «La enseñanza del francés en España (1767-1936). Objetivos, contenidos, procedimientos»

Faculty: Filosofía y Letras (Faculty of Arts)

University : Granada, Spain

Year: 1995

 

Author: URBANO MARCHI, Brigitte

 « La enseñanza/aprendizaje del francés como lengua extranjera en España durante la época franquista (1938-1970)»

Faculty : Facultad de Ciencias de la Educación (Faculty of Education)

University : Granada, Spain

Year: 2003

 

Author: MALDONADO LARA, Maria

 «Cultura de enseñanza, cultura de aprendizaje del francés como lengua extranjera en la educación secundaria. Análisis de una experiencia»

Faculty : Facultad de Ciencias de la Educación (Faculty of Education)

University : Granada

Year: 2011

 

Author: RINCÓN NAVARRO, Antonia

 « La enseñanza de idiomas a sordos. Estudio de programas en España y Francia (XVII-XX) »

Faculty : Facultad de Ciencias de la Educación (Faculty of Education)

University : Granada

Year: 2011

Supervisors: Suso López, Javier ; Fernández Fraile, Mª Eugenia

 

Author: PALOMO RUANO, Francisco

 El teatro y sus aplicaciones didácticas en la enseñanza del Francés Lengua Extranjera. Claves pedagógicas, socioculturales y lingüísticas. Balance de una experiencia llevada a cabo en Educación Secundaria

Faculty: Filosofía y Letras (Faculty of Arts)

University: Granada (Spain)

Year : 2016

 

Author : RUYFFELAERT, Ariane

Maîtrise de la littératie académique  en français chez de futurs enseignants

de français langue étrangère

Faculty : Facultad de Ciencias de la Educación (Faculty of Education)

University : Granada (Spain)

Year: 2017

Supervisors : Suso López, Javier ; Hadermann, Pascale

 

Author : VALDÉS MELGUIZO, Irene

La Gramática en la enseñanza del francés como lengua extranjera en España (siglos XVI-XX): adaptación, contrastividad y contextualización. Estudio especial de la morfología verbal.

Faculty: Facultad of Arts

University : Granada

Year: 2017

Supervisor : Suso López, Javier 

 

 

______________________________________________________________________

 

PUBLICATIONS (since 1995)

 

 

 

Books

 

BEACCO, Jean-Claude; KALMBACH, Jean-Michel, SUSO LÓPEZ, Javier (coord.) (2014). La contextualisation de la description du français dans les grammaires étrangères. Langue française, nº 181.

 

SUSO LOPEZ, Javier (2012). Le Français Langue Étrangère en Espagne. Culture d’enseignement et culture d’apprentissage (le projet CECA). Paris, GERFLINT.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (coord.) (2010). Plurilinguisme et enseignement des langues en Europe. Aspects historiques, didactiques et sociolinguistiques. Trois regards en parallèle (W. Frijhoff, D. Coste, P. Swiggers). Granada,  EUG.

 

FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia; SUSO LÓPEZ, Javier (coord.) (2009). Approches contrastives et multilinguisme dans l’enseignement des langues en Europe (XVI-XXe siècles). Documents pour l’histoire du français langue étrangère ou seconde,  42.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2006). De ‘Un niveau-seuil’ au ‘Cadre européen commun de référence pour les langues’. Barcelona/Granada, Editorial Universidad Autónoma de Barcelona y Editorial Universidad de Granada.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2005). La Enseñanza del francés en España : momento actual y perspectivas. Coordination and presentation of the monographic number: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado,  19(2). 

 

SUSO LÓPEZ, Javier; LÓPEZ CARRILLO, Rodrigo (coord.) (2004).  Le français face aux défis actuels. Histoire, langue et culture. 2 vols. Granada, Editorial Universidad de Granada.

 

SUSO LOPEZ, Javier  (coord.) (2004).  Phonétique, Lexique, grammaire et enseignement-apprentissage du FLE. Granada, Método Ed.

 

SUSO LÓPEZ, Javier; FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia (2001). La didáctica de la Lengua Extranjera. Granada, Comares.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2001). Discours, énonciation et enseignement/apprentissage du FLE. Granada, Método.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2000). Communication et Enseignement/apprentissage du Français Langue Etrangère. Granada, Método ed.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2000). L’Unité didactique en Français Langue Etrangère. Granada, Método ed.

 

RUIZ ÁLVAREZ, R.; LÓPEZ CARRILLO, R.; SUSO LÓPEZ, J. coord. (1998). El teatro: componentes teóricos y prácticos para la enseñanza-aprendizaje de una lengua extranjera. Granada, R. Ruiz ed.

 

FERNÁNDEZ FRAILE, Mª  Eugenia; SUSO LÓPEZ, Javier (1996). La enseñanza del francés en España (1767-1936): Estudio histórico. Granada, Javier Suso éd.

 

 

Chapter books

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2015). Partes orationis: partes de la oración, ‘parties de l’oraison’ y ‘parties du discours’ en las grámaticas para aprender español y francés (s. XVI-XVIII)”, in C. Bruley & J. Suso (coord..), La terminología gramatical del español y del francés: emergencias y transposicio­nes, traducciones y contextualizaciones // La terminologie grammaticale de l’espag­nol et du français: émergences et transpositions, traductions et contextualisations, Francfurt, Peter Lang, 263-288.

 

SUSO LOPEZ, Javier (2017). “Johann Franz Ahn“, “Conversación”, “Diálogo(s)”, “Gramática”, “Método”, “Método audiovisual”, “Método directo”, “Método ecléctico o mixto”,  “Método práctico”, “Método tradicional” (conjuntamente con Irene Valdés Melguizo), “Heinrich Gottfried Ollendorf“, “Profesor”, “Théodore Robertson”, in Juan F. García Bascuñana (coord.), Diccionario de historia de la enseñanza del francés en España (siglos XVI-XX). Tarragona, Departament de Filologies Romàniques, Universitat Rovira i Virgili.

http://www.urv.cat/recerca_innovacio/grupsrecerca/general-grelinap.html

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2016). “L’enseignement de la prononciation du français en Espagne au début du XXe siècle”, in A. Gaspar Galán y J. Vicente Pérez, éds., Histoire de l’enseignement de la prononciation du français aux Espagnols (XVIe-XXe siècles), Berna, Peter Lang, 169-203.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2016). “L’affaire Calas et la genèse du discours politique dans la France du XVIII siècle”, in J. Fidel Corcuera et alii, Les discours politiques. Regards croisés, Paris, L’Harmattan, 246-256

 

SUSO LÓPEZ, Javier; FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia (2015). Les ‘manières de parler français’: objet de la lexicologie ou de la grammaire ? Quelques réponses de la part des grammaires de français destinées à des hispanophones (XVIIe-XVIIIe siècles)”, in J.-M. Kalmbach y S. Stratilaki-Klein (coord.), Descriptions linguistiques et descriptions pédagogiques pour l’enseignement et l’apprentissage du français. Actes du 2e colloque international du GRAC – Jyväskylä 2014. DILTEC - EA 2288, Paris 3, 2-19. http ://www.univ-paris3.fr/medias/fichier/actes-colloque-grac_1450368800137.pdf

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2012). “La contrastivité entre langues dans quatre grammaires plurilingues du XVIe siècle: Venegas, Meurier, Sotomayor, del Corro”, in B. Colombat et al., Vers une histoire générale de la grammaire française. Matériaux et perspectives. Paris: Honoré Champion, 511-531.

 

SUSO LÓPEZ, Javier  (2011). “Interactions en classe et enseignement-apprentissage des langues”, in Philippe Blanchet & Patrick Chardenet eds., Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures. Approches contextualisées. Paris, Les Archives contemporaines, 317-322. 

 

 SUSO LOPEZ, Javier (2011). “De la gramática francesa explicada en español a la gramática francesa para españoles en el siglo XVIII: gramática general, gramática particular y gramática contrastiva”, in Javier Villoria ed., Historia de la ideas lingüísticas. Gramáticas, diccionarios y lenguas (siglos XVIII y XIX). Frankfurt, Peter Lang, 51-90.

 

SUSO LÓPEZ, Javier;  FERNÁNDEZ FRAILE, Mª-E. (2010). “Por una reformulación de las encuestas de opinión del alumnado: análisis del modelo actual y propuestas”, in A. Martínez coord., El estudiante en el sistema ECTS. Innovaciones docentes para clases teóricas y prácticas,  153-174, Granada, Ed. Copicentro.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2010). “La enseñanza del español en Francia en el siglo XVII”, in González Carrillo, A.M ed., Post Tenebras Spero Lucem, Los estudios gramaticales en la España medieval renacentista, 2010,  379-429, Granada, EUG – Universidad de Varsovia, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2009). “Apuntes para una historia de la enseñanza de la lengua francesa”, in A. Martínez González ed., Historia de las ideas lingüísticas. Gramáticos de la España meridional. Berne,  Peter Lang, 161-170.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2009). “Las Reglas de Antonio del Corro: cómo enseñar / aprender una lengua extranjera en el siglo XVI”, in A. Martínez González ed., Historia de las ideas lingüísticas. Gramáticos de la España meridional. Berne,  Peter Lang,  83 -115.  

 

SUSO LÓPEZ, Javier; FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia (2008). Co-operative work and self-directed learning with teacher trainees”, in Jiménez Raya, M. y Lamb, T. (eds). Pedagogy for Autonomy in Modern Languages Education: Theory, practice, and teacher education. Dublin, Authentik.

 

SUSO LOPEZ, Javier ; FERNANDEZ FRAILE, Eugenia ; MALDONADO LARA, Maria ; MORALES GALVEZ, Sofia (2008). Langue française, diversité culturelle et linguistique : culture d’enseignement, culture d’apprentissage (CECA). Étude de cas (l’Andalousie, Castilla-la-Mancha) et réflexions : tradition et modernité dans l’enseignement du FLE”, in Jacques Cortès et al. (coord.), Faire vivre les identités francophones, Actes du XIIe Congrès mondial de la FIPF tenues à  Québec 21 - 25 juillet 2008, Dialogues et Cultures, 55, t. III, 1485-1493.

 

SUSO LOPEZ, Javier (2007). “Représentation du monde des sentiments en français et en espagnol. Création, construction et expérience”, in Dominique Bonnet, María José Chaves García et Nadia Duchêne (eds.): Littérature, Langages et Arts: Rencontres et Création [Actas del XV Coloquio de la APFUE]. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva (Collectanea 112), CD-ROM.

 

SUSO LÓPEZ, Javier  (2004). “La grammaire et les descriptions de la langue: la réflexion sur le fonctionnement de la langue favorise-t-elle l’apprentissage du FLE?”, in J. Suso López, Javier coord.., Phonétique, Lexique, grammaire et enseignement-apprentissage du FLE. Granada, Método, 215-258.


SUSO LÓPEZ, Javier (2004). “Quelques clés pour mieux comprendre le processus de standardisation de la langue français au XVI siècle”, in SUSO LÓPEZ, Javier; LÓPEZ CARRILLO, Rodrigo (coord.). Le français face aux défis actuels. Histoire, langue et culture.
Granada, Universidad de Granada, vol. 1, 253-270.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2003). “Traductores, gramáticos y escritores en el siglo XVI en Francia :  el mismo combate por la lengua francesa”, in J.A : Sabio & Mª D. Valencia eds., Seis estudios sobre la traducción en los siglos XVI y XVII. Granada, Comares, 51-85.

 

SUSO LÓPEZ, Javier; LÓPEZ CARRILLO, Rodrigo  (2002). “La catégorie du genre en français. Approche historique I”, in M. Carmen Figuerola, Montserrat Parra y Pere Solà eds., La lingüística francesa en el nuevo milenio. Lérida, Ed. Milenio, 757-766.

 

LÓPEZ CARRILLO, Rodrigo; SUSO LÓPEZ, Javier (2002). “La catégorie du genre en français. Approche historique II”, in M. Carmen Figuerola, Montserrat Parra y Pere Solà eds., La lingüística francesa en el nuevo milenio. Lérida, Ed. Milenio, 417-426.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2001). “Les stratégies de communication”, in J. Suso coord., Discours, énonciation et enseignement/apprentissage du FLE. Granada, Método ed., 165-207.

 

SUSO LÓPEZ, Javier; LOPEZ CARRILLO, Rodrigo (2000). “Qué significa la categoría gramatical del género?”, in Mª E. Fernández coord., Género, Lenguas y Discursos. Granada, Comares, 13-85.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2000). “La naissance du discours écrit médiéval en langue vernaculaire: enjeux linguistiques, sociolinguistiques et socioculturels”, in L. Gastón&J. Cascón eds., Análisis del Discurso. Granada, Universidad de Granada, 233-252.

 

SUSO LÓPEZ, Javier, FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia (1999). “Le centre expérimental de Linguis­tique Appliquée (CELA) de Granada”, in D. Abry y R. Bouchard coord.,  L’apport des centres de français langue étrangère à la didactique des langues, Grenoble, PUG- Presses Universitaires de Grenoble.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (1998). “Jeux communicatifs et enseig­nement/apprentissage du français langue étrangère”, in R. Ruiz y otros eds., El teatro: componentes teóricos y prácticos para la Enseñanza- aprendizaje de una lengua extranjera. Granada, R. Ruiz ed., 381-401.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (1996).  “Norme et bon usage au XVIIe siècle en Fran­ce”, in E. Alonso, M. Bruña y M. Muñoz eds., La Lin­güística fran­cesa: gramá­tica, historia, epis­temología. Sevilla, Grupo Andaluz de Pragmática, 175-188

 

SUSO LÓPEZ, Javier (1996). “Les voix/voies du na­rrateur dans Le Fou d'El­sa”,  in S. Ravis coord., Le rêve de Grenade. Aragon et le Fou d'El­sa. Actes du Colloque de Grenade. Marseille, Université de Provence, 193-208.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (1995). “Conception de la traduction pen­dant la Re­naissance en France », in F. Lafarga, A. Ribas y M. Tricás, La Traducción : metodología, historia, literatura. Ámbito hispano-francés. Barcelone, PPU, 115- 122

 

 

Journal Articles

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2016). “La conjugaison des verbes dans les grammaires du français des XIXe et XXe siècles”, Synergies-Espagne,  9, 123-142.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2015). “Los “útiles” para enseñar/aprender lenguas en el Renacimiento y la Ianua Linguarum de W. Bathe (1611)”, Porta Linguarum, 23, 233-246.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2014). “Le discours des auteurs de grammaires françaises pour hispanophones (XVIe-XVIIe siècles”, Langue Française, 181, 59-78.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2013). “Le traitement discursif des ‘irrégularités’ dans les grammaires du français  (XVIIe-XIXe siècles”, Documents pour l’histoire du français langue étrangère ou seconde, 51, 39-58.

 

FRIJHOFF, Willem; SUSO LOPEZ, Javier; SWIGGERS, Pierre (2012). “Contextes et disciplines de référence dans l’enseignement du français (langue étrangere/seconde)”, Le Français dans le Monde, Recherches et Applications. 52 (juillet), Paris, CLE International, 29-48.

 

PELLANDRA, Carla; SUSO LÓPEZ, Javier (2012). “Vers une disciplinarisation du FLE: enseignants, apprenants et institutions”, Le Français dans le Monde, Recherches et Applications, 52 (juillet), 94-108.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2011). “Le curriculum de langue(s) étrangère(s) en Espagne (1990-2009) : enjeux d’une politique orientée vers le plurilinguisme”, Le Français dans le Monde, Recherches et Applications. 49 (janvier), 116-123.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2010). “Biografía de Enrique Canito”. Diccionario Biográfico Español. Real Academia de la historia. http://www.rah.es/diccbiografico.htm

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2009). “Les Reglas Gramaticales para aprender la lengua Española y Francesa de Antonio del Corro”, Documents pour l’histoire du français langue étrangère ou seconde, 42, 29-47

 

SUSO LÓPEZ, Javier  (2009). “Français cultivé et éducation des élites”, Synergies Espagne. Langues, Enseignement, éducation : relier l’ancienneté et la modernité,  2, 81-97.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2009). “Conception de la langue et l'enseignement / apprentissage des langues au XVIe siècle”, Le Langage et l'homme. Revue de didactique du français.  Bruxelles, Editorial : Institut libre Marie Haps, XXXXIV.1, 111-122.

 

SUSO LOPEZ, Javier (2006). “Vocabulaires logiques, vocabulaires simplifiés et Français élémentaire”, Documents pour l’histoire du français langue étrangère ou seconde (sous presse). 36,   97-118.   

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2006). “Jan Amos Comenius. Novísima Linguarum Methodus”,

Porta Linguarum, 5, 155-159.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2005). “Le rôle des maîtres dans la construction du français langue étrangère comme discipline scolaire”, Documents pour l’histoire du français langue étrangère ou seconde,  33/34, 94-109.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2005). “El curriculum español actual de lengua extranjera: valoración crítica y propuestas”, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(2), 75-110.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2003). “La linguistique française au XXe siècle”, Anales de Filología francesa, 11, 111-133.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2003). “Télémaque, au cœur de la méthode Jacotot”, Documents pour l’Histoire du Français langue étrangère ou seconde, 30, 157-169.

 

SUSO LÓPEZ, Javier; FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia  (2002). “L'enseignement du Français langue étrangère au XXe siècle en Espagne: plans d’études et orientations didactiques officielles”, Publicaciones,  32, 163-198.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (2002). “Descriptions phonétiques et enseignement / apprentissage de la prononciation en Espagne au début du XIXe siècle (jusqu’en 1936)”,  Documents pour l’’Histoire du Français langue étrangère ou seconde,  28, 53-67.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (1999). “La méthode naturelle d’apprendre la langue française dans la première moitié du XIXe siècle”, Documents pour l’’Histoire du Français langue étrangère ou seconde, 23, 185-203.

           

SUSO LÓPEZ, Javier (1999). “Littérature française et for­mation esthéti­que et morale dans les manuels de français de la fin du XIXe siècle”, Documents pour l’’Histoire du Français langue étrangère ou seconde, 24, 205-221.

 

SUSO LÓPEZ, Javier (1996). “De l'Arte... de P.N. Chantreau aux Lec­ciones prác­ticas... de M. Bouynot: la constitution de la méthode tradi­tionnelle théorico-pratique de l'enseig­nement du français”, Documents pour l’Histoire du Français langue étrangère ou seconde, 18, 243-260.

 

SUSO LÓPEZ, Javier; FERNÁNDEZ FRAILE, Mª Eugenia (1994/1995). “El objetivo formativo-cultural en la enseñanza del FLE: una aproximación histórica”, Lenguaje y Textos, 6,  219-228.

 

 

______________________________________________________________________

 

OTHER

 

 

ORGANIZATION OF CONFERENCES OR SYMPOSIA

 

II Jornadas Internacionales. El teatro: componentes teóricos y prácticos para la enseñanza-aprendizaje de una LE”.

Venue: University of Granada, Spain.

Year: 1997

Activity: Member of the Organizing Committee

 

IX Congress APFFUE: La Philologie française à la croisée de l’an 2000.

Venue: University of Granada, Spain

Year: 2000

Activity : Member of the Organizing Committee

 

VI International Congress - Lingüística Francesa: Le français: langue, culture et histoire face aux défis actuels.

Venue: University of Granada, Spain

Year: 2003

Activity : Coordinator - President                

 

International Symposium :  Les ‘langues entre elles’ dans les contextes et situations d'enseignement en Europe, du XVI siècle au début du XXe siècle : médiations, circulations, comparaisons, rivalités”.

Venue: University of Granada, Spain

Year: November 2008

Activity : Coordinator - President    

 

 

COORDINATION OF INNOVATIUON PROJECTS FOR THE TEACHING OF FRENCH

 

“Cómo avanzar hacia el autoaprendizaje  en  la Didáctica  del Francés como lengua extranjera, con ayuda de las NTIC”. Institution: Vicerrectorado de Planificación, Calidad y Evaluación. University of  Granada, Spain. Duration: 2001-2004.

 

“La enseñanza del francés y del italiano con ayuda de las Nuevas Tecnologías de la Información y de la Comunicación. Elaboración de materiales para el autoaprendizaje”.

Institution: Vicerrectorado de Planificación, Calidad y Evaluación. University of Granada, Spain. Duration: 2004-2007.

 

 

INNOVATION PROJECTS IN FRENCH PHILOLOGY – UNIVERSITY OF GRANADA

 

General coordination and participation in following projects :

 

Project 1.

« Mejora del proceso formativo (organización de la enseñanza; metodología de trabajo; formación cultural) ». Coordination : Javier Suso López; Karmele Alberdi Urquizu. Duration: 2005-2006

 

Project 2.

« Desarrollo de canales de información y de difusión del programa formativo y de organización de la enseñanza». Coordination:  Javier Suso López; Rodrigo López Carrillo

 

 

PARTICIPATION IN INTERNATIONAL PROGRAMMES

 

“Principes linguistiques et psychopédagogiques comme base du renouvellement de la didactique des langues étrangères». University: Faculty of Human Sciences and Letters. Aix-en-Provence (France). March 2004. Programme Erasmus-Socrates

 

“Fondements psycholinguistiques de l’enseignement des langues étrangères”. University : Faculty of Human Sciences and Letters. Aix-en-Provence (France). May 2005. Programme Erasmus-Socrates

 

 “Que significa la categoría gramatical del género?”. University : Comahue (Argentina).

2 December 2005. Programme: Intercampus de Cooperación Interuniversitaria de la AECI

 

Seminar : “Que significa la categoría gramatical del género?”. University : Luján (Argentina). 4-5 December 2005. Programme: Intercampus de Cooperación Interuniversitaria de la AECI

 

 “El marco común europeo de referencia para las lenguas”. University :  Universidad Nacional de La Plata (Argentina). November 2006.

 

 

ADMINISTRATIVE, SCIENTIFIC AND EDITORIAL ACTIVITY

 

General editor of the series « Textos/Lenguas modernas », Editions of the University of Granada (2002-2008)

Director. Documents pour une Histoire du Français langue étrangère et seconde (2014-2017)

Member of the Scientific Committee. Transversales (Peter Lang, Berna).

Member of the Scientific Committee. Quaderni del Cirsil (Bolonia, Italia).

Member of the Scientific Committee. Porta Linguarum. Universidad de Granada

Editorial Board Member. Чуждоезиково обучение / Foreign Language Teaching”. Sofía (Bulgaria).

Member of the Scientific Committee. Le Français dans le Monde, Recherches&Applications.

Editorial Board Member. Publicaciones. Facultad de Educación y Humanidades de Melilla.

Member of the Scientific Committee. XIVe Congrès mondial de la Fédération Internationale des Professeurs de Français (Liège, 2016).

Editorial Board Member. Languages and Culture in History, Amsterdam UP, http://en.aup.nl/series/languages-and-culture-in-history

 

 

OTHER

 

Member of the founding committee of the Association of French Teachers Andogalia Granada and Secretary (1982-1985).

President of SIHFLES (elected at the General Assembly of 2013).


Secretary of Sehel (Spanish Society for the History of Language Teaching), established in 2006.

Appointment as "Officer of the O rder of Academic Palms" by the Prime Minister of the French Republic, by decree of February 1, 2007, for services rendered in the promotion of the French language and culture.

 

Reward to the Educational Excellence. 2008. Vicerrectorado para la Garantía de la Calidad (Universidad de Granada).



Granada, July, 2017