You can navigate through the web using the controls
above. Enjoy it!

HOME
|
*PARA BAJAR EL PROGRAMA EN PDF PINCHA AQUI
METODOLOGÍA DE LA ENSEÑANZA DE LA
LENGUA INGLESA III
Profesora Inmaculada Sanz
Tfno: 958 243674
e-mail: isanz@ugr.es
CURSO 2006-07
Tutorías:
Fuera del horario establecido, se pueden realizar tutorías,
previa petición de cita.
BLOQUES TEMÁTICOS
1. THE CLASS
2. THE TEACHER
3. THE LEARNERS
4. MOTIVATION: A COMPLEX CONSTRUCT
TEMARIO DESARROLLADO (con indicación
de las competencias que se van a trabajar en cada tema)
1. THE CLASS (Análisis y síntesis; planificar y
organizar; aplicar el conocimiento a la práctica; capacidad para
la presentación oral en público)
a. A
lesson: what is a lesson
b. Aspects
of a lesson
c.
Guidelines for ordering components of a lesson
d.
Hints for lesson management
e. Lesson
planning: A framework. A model.
f. The role of materials: Current approaches. Evaluating materials
that “work”
2. THE TEACHER IN THE CLASS (Análisis y síntesis;
capacidad de crítica y autocrítica)
a. Teachers roles and styles
b. Giving
feedback: cognitive and affective feedback. How to deal with
classroom discipline.
c. The teacher as researcher: action research, qualitative and
quantitative research.
d. The “good” language teacher
3. THE LEARNERS (Análisis y síntesis; reflexión
sobre la propia experiencia y aplicación a nuevas situaciones)
a. The learners in the class:
•
Patterns of classroom interaction
• Questioning
•
Group work
•
Classroom procedures
b. Learning
strategies
c. Learners´ styles
A B
4. MOTIVATION: A COMPLEX CONSTRUCT (Análisis y síntesis;
aplicación del conocimiento a la práctica)
a. Different
models to approach the concept: Gardner, Williams and Burden,
Dörnyei.
b. Dörnyei´s model:
• Creating the basic motivational conditions
• Generating initial motivation
• Maintaining and protecting motivation
• Encouraging positive retrospective self-evaluation
BIBLIOGRAFIA
Bibliografía obligatoria
1. Brown, D. 1987. In the classroom: Error correction. Principles
of Language Learning and Teaching. Englewood Hall. Prentice Hall
Regents. 192-195.
2. Brown, D. 1994. Lifelong Learning: Continuing Your Teacher Education.
Teaching by Principles. Englewood Hall. Prentice Hall Regents.425-443.
3. Bailey, K. 1996. The best laid plans: teachers´ in class decisions
to depart from their lesson plans. In K. Bailey and D. Nunan, ed.
Voices from the language classroom. Cambridge: CUP. 15-40.
4. Dörnyei, Z. 2001. Background knowledge. In Motivational Strategies
in the Language Classroom.Cambridge: CUP. 3-30.
5. McDonough and Shaw, C. 1993. Evaluating ELT materials. In Materials
and Methods in ELT. Oxford Blackwell. 63-80.
6. Rosenthal, R. and Jacobson, L. 1966. Teachers´ expectancies:
Determinates of pupils´ IQ gains. Psychological Reports
19: 115-118
7. Seligman, M.E.P. and Maier, S.F. 1967. Failure to escape traumatic
shock. Journal of Experimental Psychology 74: 1-9.
8. Skinner, B.F. 1948. Superstition in the pigeon. Journal of Experimental
Psychology 38: 168-172.
9. Ur, P. 1999. Module 15: Lesson Planning. A Course in Language Teaching.
Cambridge: C.U.P. 213-227
10. Ur, P. 1999. Module 17: Giving Feedback. A Course in Language
Teaching. Cambridge: C.U.P. 242-258.
11. Ur, P. 1999. Module 18: Classroom discipline. A Course in Language
Teaching. Cambridge: C.U.P. 259-272.
12. Oxford, Rebecca L.1990. Language learning strategies: what every
teacher should know. Boston : Heinle and Heinle.
Bibliografía recomendada
1. Celce-Murcia, M. and McIntosh, L. (ed.) 2001. Teaching
English as a Second or Foreign Language. Third Edition . Boston:
Heinle and Heinle
2. Hedge, T. 2000. Teaching and Learning in the Classroom. Oxford:
Oxford University Press.
3. Johnson, K and Johnson, H. 1998. Encyclopaedic Dictionary of Applied
Linguistics: A Handbook for Language Teaching. Oxford: Blackwell
4. Kumaravadivelu,
B. 2003. Beyond methods: Macrostrategies for language teaching.
New Haven and London: Yale University Press.
5. Lightbown, P.M. and Spada, N. 1993. How Languages are Learnt.
Oxford: Oxford University Press.
6. Mackay, S. L.
2003. Towards an appropriate EIL pedagogy: re-examining common ELT assumptions.
International Journal of Applied Linguistics 13.1
7. Richards, J and Renandya, A. (eds.). 2002. Methodology in Language
Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
8. Schmitt, N. 2002. An Introduction to Applied Linguistics.
Oxford, New York: Arnold.
9. Yamasaki,
S. & T. Yamasaki. 1999. The role of affect in language learning with
implications for teaching in Japan. Explorations in Teacher Education
7.2
TÉCNICAS DE EVALUACIÓN
1. Se controlará la asistencia y la participación
activa.
2. Se elaborará un resumen de cada lectura y se entregará
por escrito.
3. Se elaborará un trabajo en grupo, pero cada miembro hará
una exposición individual.
4. Habrá un examen final. Es necesario aprobar el examen para que
se tengan en cuenta los demás aspectos de la evaluación.
Criterios de evaluación y calificación (referidos a las
competencias trabajadas durante el curso):
Se tendrán en cuenta el dominio por parte de los estudiantes de
los contenidos del temario, así como su capacidad expositiva, su
dedicación a la asignatura; también se valorará el
desarrollo de las capacidades de crítica y autocrítica,
la capacidad de trabajar en equipo, la motivación de logro y la
preocupación por la calidad de su propio aprendizaje.
|